Jan 25, 2016

Садочкове: Перші Враження

Давненько збиралась вам про наш садочок розповісти. Відразу нагадаю, що якщо ви хочете почути щось про американські садки, то я вам тут не дуже порадник (хоч далі ви зустрінете трохи такої інформації про американські садки, яку мені вдалось роздобути). Ми відразу вирішили що до американського віддавати не будемо, бо хочемо щоб Емілі вивчила спочатку рідну мову, а з англійською в неї проблем точно не буде, навіть як почне її досконоло вчити перед першим класом. Так ось нагадаю, що садок у нас українсько-білоруський. І говорять там як українською так і російською мовами (хоч російської таки більше...). Але вже маємо те що маємо, бо садок хороший, навіть дуже, і ми наразі не плануємо його змінювати. Українських садків мало - про такі стаціонарні я і не чула (так щоб поряд були), хіба про такі що "на дому", а це мені не дуже підходило, то ми особливо і не цікавились.

Ціни
Для цікавості розкажу вам трошки про ціни. Загалом всі садки як американські так і наші плюс мінус в одну ціну. Звісно все залежить від регіону і "модності" садка - в самому Чикаго буде трохи дорожче або Монтессорі садки будуть теж не дешево коштувати. За наш ми платимо $270 в тиждень. Це середня ціна. Коли я кажу про "дорожчі", то маю на увазі ще плюс $100 за тиждень. Можна знайти садок за $120-$150 в тиждень, але він найчастіше розташований на плазі, яка виходить на проїжджу частину, має маленького майданчика (або не має такого взагалі) і дітей вивозять на возику гуляти кудись на приватні території по сусідству, якщо такі поряд є. Так, садок не дешева розвага тут, але як вже є. Від американців часто чуємо, що вони не дочекаються коли діти підуть в школу (школи безкоштовні, якщо не приватні), бо тоді зможуть дозволити собі нову машину :).

Стандарти Штату
В кожному штаті є свої стандарти щодо садків. Наприклад, чітко регламентовано скільки дітей має бути на одного вихователя, рекомендована кількість гулянь вдень, описується якими мають бути забави (я не маю на увазі конкретні актівіті, які треба проводити з дітками, а швидше тип занять - наприклад, активні і спокійні і т.д.). В такому стандарті йдеться в деталях і про їду (якою вона повинна бути особливо для найменших) і навіть про те що холодильник має бути легкодоступним, і все-все про зміну підгузників, в тому числі, що дітям треба мити руки після такої процедури. Розписано, що категорично забороняється наказувати дітей, ображати словами, піднімати руку і т.д., але дозволяється такий собі "time-out" (коли дитина зробила щось за що таки варто насварити, то малюка можуть відправити в зону тайм аута - це не те щоб "поставити в кут", але, як я розумію, на хвилинку відвести в спеціально відведене місце (в тій самій кімнаті де всі бавляться), де дитина може подумати про те що зробила не так). Time-out строго обмежується в часі взалежності від віку дитини і забороняється для діток до 2-х років. В такому стандарті розписано ще багато всякого - і про розміри і простір в кімнатах і про майданчики для прогулянок і про сон - скільки і яким він повинен бути, на чому дітки мають спати і так далі... Батьки з тим всім, звісно, ознайомлюються і підписують. Окрім того батьки ще підписують купу інших паперів в стилі, що погоджуються на те, що приміщення де бавляться діти, раз в місяць буде оброблятись якимись не дуже хімічними хімікатами :) і про те, що будь-які фото дитини будуть використовуватись лише для внутрішніх потреб садка (наприклад для стін-газети). Одним словом багато всяких паперів, які дають батькам дуже чітку картину про те що буде відбуватись з їхніми дітьми в садку і в якому середовищі вона буде знаходитись.

Не пригадую чи було в тих документах щось про регулярні провітрювання приміщення і зволоження повітря... На жаль жодних зволожувачів я в садку не бачила, але приміщення таки провітрюється, причому навіть тоді коли там є дітки, вікна також можуть бути привідкриті, що дуже тішить.

Приміщення
Все окрім музики дітки роблять в одному і тому самому закріпленому за ними приміщенні. Це доволі простора, світла кімнатка, в якій є столи з кріслами для арту і їдження, по перметру море іграшок, в кутику складені ліжечка, які розкладаються на денний сон і навіть є гірка і невеличка лазанка. Музика-танці відбуваються деінде, але на відео з Свята Осені явно видно, що не там само :). Спочатку воно мені було якось дивно, бо я добре пам'ятаю свого садка з величезними кімнатами і купою простору, з шафками для одягу по-за межами кімнати... Але зараз якось звиклось і навіть мені здається, що воно може так і краще, що тих дітей не тягають по "столових", "ігрових" і "переодягальнях", а все тут поряд - легко і доступно.



Іграшки
Як на мене, то цей момент заслуговує окремого абзацу, в першу чергу тому, що я сама і не сподівалась що в одному приміщенні стільки всього може бути! Тут і кухня з посудом та іграшковою їжею, і ляльки з ліжечками, возиками і змінним одягом і гірка-стрибалка і столик-залізна дорога... Я вже мовчу про всяке дрібне складене по коробках - тваринки, конструктори, пазлики, якісь логічні крутілки-вертілки-складалки... І того всього рівно стільки щоб вистачило для усіх. Хоча якщо чесно, то мені більше імпонує підхід Монтессорі - кожна іграшка лише в одному екземплярі і якщо хтось її взяв, то інша дитина має зачекати або домовитись помінятись. Ну але зате діткам кльово і є купа всякого такого, що не поміщається вдома, та і немає сенсу його додому купувати, якщо дитина може вдосталь набавитись тим в садку. А скільки там книжок!!! І щоразу на огляд батьків виставляються ті, котрі будуть читатись на цьому тижні (це я про загальне читання казок всім діткам). Емілі мені щодня щось різне розповідає, то казку про Теремок, то про колобка співає :)

А ще в кожній кімнаті є магнітофон і діткам частенько вмикають якусь музичку - за обідом чи сніданком - спокійну і приємну, а в ігровий час - пісеньки з мультиків. Емілі вже ого скільки всього різного нахапалась, додому приносить і мене ще й вчить :)

Розпорядок дня
Садок працює з 7-ї ранку десь до 6-ї вечора, а то і довше. Кажу не дуже впевнено про вечір, бо я ніколи малюка так допізна не залишала. За цей час дітки встигають і зарядку зробити і двічі погуляти (в теплий сезон) і тричі поїсти. А ще виспатись. Мають час на читання книжечок і музику-танці двічі на тиждень і всілякі там розвивалки (типу вивчення алфавіту, цифр і т.д.), а ще арт. Різні актівіті доступні для батьків і розписані чітко по днях - чим і коли дитина буде займатись. Емілі дуже любить музику і я кожного разу чую від вихователя як Емілі гарно танцювала і як старалсь все виконувати акуратно і правильно :).


Оооо, щойно побачила на фото з розкладом, що садок до 6:30 працює :)

Арт
Дітки багато всякого цікавенького ліплять, малюють, розмальовують, клеять і вирізають. Щодня є один-два, а то і більше, таких от розваг. Потім ці всі шедеври з підписами лежать біля шафок дітей для того щоб батьки помилувались і забрали додому :). Ось лише маленька частинка того, що Емілі робила (звісно з допомогою вихователів) і що дозволяли забирати додому:


Їжа
Їжа - це ще одна причина по якій ми вибрали ходити до "нашого" садка, замість американського. А справа в тому, що годують тут теж по-нашому! Щоранку - каша або омлет, на обід - завжди зупка, на вечерю - гарнір з м'ясним або млинці і до цього салатик. Окремо дають фрукти (як правило перед обідом). Варять компотики і сочки, дають молоко і кефіри. Натомість в американському садку все по-іншому - там немає першого, замість каші пластівці з молоком, дають час від часу солодке у вигляді тутешніх кексів, піцу. Ну правда також щодня дають овочі - не салат, а просто різні овочі на тарілці. Я не кажу, що таке харчування зле для дитини, але як на мене всілякі там зупки і кашки таки на порядок крутіше. Меню щодня різне. В ньому присутні і органік продукти, хоч і не всі. Одним словом моя дитина ніби гамає добре і часом навіть добавки просить :) а ще частенько мені розказує що в садку був "мачний супчик" чи "камончики (макарончики) з мняском" :).


Вихователі
Вихователі всі наші - українці-білоруси, а от асистент вихователя завжди американець, чи швидше американка (я не бачила чоловіків-асистентів чи вихователів). Так що діти щодня чують обидві мови, що, як на мене, не так вже і зле, хоч доця і почала міксувати трохи слова. Мені подобаються усі - привітні, добрі, гарно відносяться до Емілі (суджу по тому, що вона йде до них на ручки, дає цьом на прощання і розповідаю вдома що Роза сказала "харошая дєвочка" :)). Наш садок якийсь дуже сімейний виявився, бо всі, ну чи майже всі вихователі, асистенти і навіть директор і повар водять сюди своїх діток, що таки має свідчити про те, що до дітей добре відносяться.

Свята
Свята, як на мене, організовані дуже "по-нашому", тобто щосезону дітки готують якісь вистави-танці-співи для батьків. Емілі наразі відвідувала лише Свято Осені, а зимове все ми успішно пропустили через хвороби, а там були і дід мороз і снігуронька і подаруночки... Ще восени ми по тих самих причинах пропустили Хеловін, на який я доці навіть костюма готувала... Сподіваюсь що весняно-літні Ранки ми таки відвідаємо. До таких малих діток батьків не запрошують, бо не було б ніякого свята, а всі дітки відразу б опинились на колінах в батьків. Тому запрошують оператора, знімають-монтують відео і продають потім за $26 :). Десь після 3-х рочків батьки вже приходять і самі то все дійство спостерігають.

Про те, що мені Не подобається або чого Не вистарчає
1. На мою думку діти мало гуляють. Справа не в тому, що я б гуляла з малечею більше, а у тому, що якщо раптом на вулиці трохи вітряніше, то дітей 2-3х років вже не виводять. А якщо раптом мокро (бо з ночі розтопився сніг), то теж не виводять, бо ті діти будуть всі в болоті. Тішить те, що в страших групах на таке не дуже звертаються увагу і таки діти від 3-х гуляють частіше. А саме 2 рази вдень орієнтовно по годині часу. І все одно мене мучить той факт, що якби дитина не ходила до дитячого садка, то ми б були значно більше часу на свіжому повітрі...

2. Діти не роблять якихось спільних активностей. Або я про це не знаю. Просто в американських садках діти, наприклад, можуть щось всі разом пекти (по черзі кожен насипає в миску свій інгридієнт) або ще щось в такому дусі. Як на мене, то це дуже корисно і цікаво і виховує в дітях якийсь командний дух. А тут всіх за стіл посадять і кожному дадуть свого пазлика чи листочка для арту чи книжечку. Не те щоб я цим якось надто переймалась (як гулянням до прикладу), але знаючи, що таке є в інших садках, мені б теж хотілось щоб воно було і в нашому.

3. Ще одна гарна практика американських садків - давати щодня батькам звіт про те, що відбувалось з їхньою дитиною - причому я такий звіт бачила і він дуже детальний! В процентах написано скльіки чого дитина з'їла (як правило це 100% піци і 20% овочів :)), які активності і наскільки успішно робила, якщо раптом плакала то чому і як довго і т.д. Знову ж таки, не те щоб я аж дуже переймалась вудсутністю такого звіту у нас, але ідея мені дуже подобається.

4. Зволоження в сухі пори року і більше провітрювання. Не пригадую чи я зізнавалась вам раніше, але я трохи помішана на Комаровському, тому не судіть строго :) І я дуже ЗА те щоб в садках були зволожувачі (таких немає), приміщення провітрювалось регулярно (хоч ніби в нас воно і провітрюється) і дітки багато часу проводили на вулиці. Але тут все в руках батьків і якби таких батьків як я було побільше, то думаю і зволожувачі б з'явились. Але я вже не раз була свідком конфлікту між вихователем чи директором і мамою-татом, котрі приходили до садка з криком про те, що їхня дитина постійно шмаркає, власне, через те, що в приміщенні відкривають вікна, коли там є діти. А ще, як не дивно, дуже багато таких батьків, котрі просять дитину не виводити гуляти і тоді всі йдуть на майданчика, а таки "негуляючих" діток збирають разом і залишають з вихователем. Дивно мені то все, але прийнято гарно казати, що "батьки краще знають, що добре, а що зле для їхніх діток", тому не сперечатимусь.

Якось отак... багато тексту, але думаю знайдуться читачі, кому ця тема актуальна і цікава і таки дочитають аж до самого кінця, за що вам наперед дуже дякую :)

6 comments:

  1. Дуже класно розписала, цікаво так рорівнювати. Мені дуже свят бракує, таких про які ти пишеш, бо в нас такого нема.
    Ще цікаво, у вас якщо хвороба і є довідка за садок все рівно платити треба?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Треба :( перші два тижні пів ціни, а 3-4 тижні безкоштовно. Точно так само, якщо у відпустку хочеш - перші два тижні по пів ціни мусиш заплатити. А ще платиш за всі святв, тобто якщо в тиждень випадає два вихідних, то все одно платитимеш за цілий тиждень. А у вас як? Треба твою статтю про садок перечитати :)

      Delete
  2. цікаво. у вас хоч ліжечка є. бо тут на підлозі сплять і не можна діток роззувати та роздягати на сон. більших деталей не знаю. але мене одне те, що дитина спатиме на підлозі по якій до того всі топтались у взутті, в якому ходили надворі вже відлякує.
    поряд в нас тут два садочка. гуляємо то я бачу як дітки надворі бавляться. в одному з них такий колоритний дядько-вихователь : ) так що бувають чоловіки : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. ого, ніколи не чула про "на підлозі сплять" і про роззування - то капець - воно мені теж якось бееее! Бач, таки бувають чоловіки :)

      Delete
    2. Каліфорнія. тут сейсмічна зона. тому такий закон чи то правило, діти завжди мають бути готові швидко вийти з приміщення, тому завжди мають бути вдягнені та взуті. чому без ліжечок не знаю правда.

      Delete
    3. ну воно ніби і мейк сенс, але все ж таки... щось я б не хотіла щоб моя дитина спала на підлозі та ще й взута. в нас в садку дітки також взуті ходять, але ж в садкових тапочках, а не у взутті з вулиці! Ну але якщо американських фільмів надивитись, то виглядає що то для них ок зайти додому і нероззуваючись залізти на ліжко, так що певно гамериканці в тому проблем не бачать :)

      Delete